top of page

עידן דיגיטלי חדש ב- SEC

מאת: סקוט ווקר, ביל הינמן


עם התפתחות הטכנולוגיה, רשות ניירות הערך בארצות הברית צריכה להתעדכן בהתאם. דבר זה נכון במיוחד בתחום המטבעות הדיגיטליים. מנהיגות חדשה – יחד עם הקמת כוח משימה חדש למטבעות דיגיטליים – מעניקים לרשות הזדמנות לנקוט בפעולות משמעותיות ולהתאים את עצמה לעידן החדש.

הזמן לפעולה הוא עכשיו: שוק המטבעות הדיגיטליים צמח והפך למתקדם עד כדי כך שהגישה המזיקה של אכיפה וויתור על רגולציה דורשת עדכון דחוף. אין ברירה אחרת מאשר לקדם שווקים יעילים, לעודד חדשנות ולהבטיח את ההגנות על המשקיעים כאשר שירותי השקעות מקצועיים מתחילים לפעול בענף זה. העקרונות שמנחים את חוקי ניירות הערך – גילוי נאות, מניעת הונאה ושלמות השוק – צריכים להישמר בקדושה. אולם, יישום עקרונות אלו באופן המשקף את מאפייני הייחוד של המטבעות הדיגיטליים דורש שינויים רגולטוריים ממוקדים.

מאמר זה מציע התאמות מיידיות שקל לאמץ, שדרכן רשות ניירות הערך תוכל ליצור רגולציה מותאמת מטרה, מבלי להקריב את החדשנות או את ההגנות החיוניות על המשקיעים. אף על פי שחקיקה נדרשת כדי להבהיר את סיווג המטבעות הדיגיטליים ופיקוח על השווקים המשניים, הצעדים המוצעים יספקו תועלת מיידית לשוק.

1. מתן הנחיות בנוגע ל"הפצות חינם" ותגמולים המבוססים על תמריצים

על רשות ניירות הערך לספק הנחיות פרשניות לגבי אופן הפצת המטבעות הדיגיטליים בפרויקטים מבוססי בלוקצ'יין, כך שלא ייראו כהצעות למכירת ניירות ערך. הפצות אלו, המכונות לעיתים "הפצות חינם" או "תגמולים המבוססים על תמריצים", מתבצעות לרוב ללא עלות או תמורת סכום זניח, כתגמול על שימוש קודם ברשת או במערכת. תהליכים אלה חיוניים לבניית קהילה ולהתקדמות לכיוון ביזור, על ידי הפצת הבעלות והשליטה בין המשתמשים.

תהליך זה מביא עימו מספר יתרונות. הוא יכול להגן על המשקיעים מפני הסיכונים המקושרים לניירות ערך ולשליטה ריכוזית, ולהרחיב את הרשת וכך להעלות את ערכה. מתן הנחיות יפסיק את המגמה בה הפצות אלו מוענקות רק לאנשים מחוץ לארה"ב, מה שמוביל להעברת בעלות של טכנולוגיות בלוקצ'יין שפותחו בארה"ב לגורמים זרים, ולהעשרת אנשים מחוץ לארה"ב על חשבון המשקיעים והמפתחים המקומיים.

מה לעשות:

  • לקבוע קריטריונים ברורים: להגדיר תנאים מינימליים למטבעות דיגיטליים שייכללו בהפצות ללא טיפול כניירות ערך, למשל, מטבעות שערכם נגזר במידה ניכרת מתפקוד מערכות מבוזרות ואינם נחשבים לניירות ערך.

2. התאמת חוקי גיוס ההמונים למטבעות דיגיטליים בהצעות פטורות

רשות ניירות הערך צריכה לעדכן את חוקי גיוס ההמונים כך שיתאימו יותר להצעות פטורות למטבעות דיגיטליים.

המגבלות הקיימות על גיוס הון והשתתפות המשקיעים במסעות גיוס המונים אינן מתאימות לסטארט-אפים בתחום המטבעות הדיגיטליים, אשר זקוקים להפצה רחבה של המטבעות על מנת לפתח מסה קריטית ואפקטי רשת.

מה לעשות:

  • להרחיב את מגבלות הגיוס: להעלות את הסכום המקסימלי הניתן לגיוס כך שיתאים לצרכי המיזמים (למשל, עד 75 מיליון דולר או אחוז מסוים מהרשת, בהתאם לרמת גילוי המידע).

  • לאפשר הצעות פטורות: לתת למיזמים להסתמך על פטורים דומים לאלה שקיימים במסגרת רגולציה D, תוך ניצול נגישות פלטפורמות גיוס המונים להגיע למשקיעים מעבר לאלו שמוסמכים בלבד.

  • להגן על המשקיעים: להטיל מגבלות כמו הגבלת סכום ההשקעה לאדם בודד, ודורש גילוי נאות מקיף של מידע מהותי הנוגע למיזם הדיגיטלי, כולל פרטים על הטכנולוגיה, ניהול הרשת ומנגנוני הסכמה.

3. לאפשר למתווכים לפעול בתחום המטבעות הדיגיטליים וניירות הערך

הסביבה הרגולטורית הקיימת מגבילה מתווכים מסורתיים מלהשתתף באופן משמעותי בתחום המטבעות הדיגיטליים, בעיקר בשל הצורך ברישיונות נפרדים ומגבלות נוספות במקרה של אחזקת נכסים דיגיטליים.

מגבלות אלו יוצרות מחסומים מיותרים להשתתפות השוק ולנזילות. לאפשר למתווכים לסחור גם במטבעות דיגיטליים הנחשבים לניירות ערך וגם באלה שאינם, ישפר את תפקוד השוק, יגדיל את גישת המשקיעים ויחזק את ההגנות עליהם. הדבר גם יכיר בעובדה שעל פלטפורמות המטבעות הדיגיטליים כיום, סוחרים מטבעות שאינם ניירות ערך, כגון ביטקוין או מטבעות יציבים מבוססי מטבעות רגילים, באופן חלקי מול מטבעות שעלולים להיות כפופים לחוקי ניירות ערך.

מה לעשות:

  • לאפשר רישום: לפתח מסלול ברור למתווכים לרישום לצורך מסחר ואחזקת נכסים דיגיטליים, הן כניירות ערך והן כלא ניירות ערך, עם דרישות מותאמות לאופי נכסים אלה.

  • לחזק את מסגרת הפיקוח: להקים מנגנוני פיקוח להבטחת עמידה בתקנות למניעת הלבנת הון ואימות זהות לקוחות, לשמירה על שלמות השוק.

  • לשתף פעולה עם המגזר: לעבוד עם רשות הפיקוח על תעשיית השירותים הפיננסיים על מנת להוציא הנחיות משותפות שיתייחסו לסיכונים התפעוליים הייחודיים למטבעות הדיגיטליים.

4. מתן הנחיות בנוגע לאחזקת נכסים והתיישבות

אחזקת הנכסים והתיישבות העסקאות מהווים מחסומים קריטיים לאימוץ המוסדי של המטבעות הדיגיטליים. העדר בהירות ברגולציה ובכללי החשבונאות מונע ממוסדות פיננסיים מסורתיים להיכנס לשוק זה, מה שמותיר את המשקיעים לבד בבחירת פתרונות לאחזקת נכסים.

מה לעשות:

  • להנחות באופן מותאם: לספק הנחיות לגבי כלל האחזקות במסגרת חוקי היועצים להשקעות, כדי להבהיר כיצד יועצים יכולים להחזיק נכסים דיגיטליים תוך הבטחת אמצעי הגנה מתאימים, כגון ארנקים עם חתימות מרובות ואחסון מאובטח מחוץ לרשת. יש לכלול גם הנחיות לגבי השארת נכסים לא פעילים והצבעה בהחלטות ניהוליות של המטבע הדיגיטלי.

  • לקבוע כללי התיישבות: לפתח הנחיות ספציפיות להתיישבות העסקאות בדיגיטל, כולל מועדי ביצוע, תהליכי אימות ופתרון טעויות.

  • ליצור מסגרת ניטרלית טכנולוגית: לאפשר גמישות בפתרונות אחזקת נכסים חדשניים העומדים בדרישות הרגולטוריות, מבלי להכתיב טכנולוגיה מסוימת.

  • לתקן את הטיפול החשבונאי: לבטל את הודעת החשבונאות הקודמת (SAB 121) ולאפשר לטיפול בחשבונות של נכסים דיגיטליים להיות מותאם לאופי הסכמי האחזקות, ולא להניח נטל של התחייבות. הטיפול הקיים מוביל לכך שנכסים דיגיטליים שמוחזקים על ידי מתווך מופיעים במאזנו, מה שעלול לגרום לכך שבמקרה של פשיטת רגל המתווך, נכסים אלו ייכללו בנכסי הפשיטת רגל. מצב זה, מלבד הבעיות הרבות, לא זוכה להכרה רגולטורית נאותה.

בהירות בתחום זה תספק את הבסיס לאמון מוסדי, תאפשר לשחקנים גדולים להיכנס לשוק, ותעלה את יציבות השוק והתחרות בין ספקי השירות. כמו כן, המשקיעים – קמעונאיים ומוסדיים כאחד – יהנו מההגנות הנלוות לניהול נכסים מקצועי ומפוקח.

5. רפורמה בסטנדרטים של מוצרים הנסחרים בבורסה

על רשות ניירות הערך לאמץ צעדי רפורמה למוצרים הנסחרים בבורסה שיקדמו חדשנות פיננסית. ההצעות מקדמות גישה רחבה יותר לשוק למשקיעים ולגופים המנהלים תיקי השקעות במוצרים אלה.

מה לעשות:

  • לשחזר את מבחן גודל השוק: ההתבססות על מבחן מסוים לאישור הסכמי פיקוח על שוק השימור גרמה לעיכוב באישור מוצרים מבוססי ביטקוין ומטבעות דיגיטליים נוספים. מבחן זה דורש, לדוגמה, ששוק לאומי כגון NYSE או NASDAQ יחתום על הסכם פיקוח עם שוק מבוקר ובעל גודל משמעותי. לאור כך שרשות ניירות הערך אינה מחשיבה פלטפורמות מסחר במטבעות דיגיטליים כשווקים מבוקרים, המשמעות היא שמוצרים אלה יכולים להתקיים רק עבור נכסים דיגיטליים שיש להם שוק עתידי מבוקר, אשר מפגין יכולת גילוי מחירים גבוהה. גישה זו מתעלמת מהגודל והשקיפות של שוק המטבעות הדיגיטליים כיום, ויוצרת הבחנה שרירותית בין דרישות האישור למוצרים מבוססי מטבעות דיגיטליים ולמוצרים אחרים.

  • לאפשר התיישבות פיזית: לאפשר למוצרים הנסחרים בבורסה להתיישב ישירות בנכס הבסיסי. כך ישתפר המעקב אחרי הקרנות, יופחתו העלויות, תעלה השקיפות במחירים ותופחת התלות בחוזים עתידיים.

  • להחיל כללי אחזקת נכסים: להטיל סטנדרטים מחמירים לאחזקת נכסים בעסקאות המתיישבות פיזית, כדי למנוע סיכוני גניבה או אובדן, ולהוסיף אפשרות להשארת נכסים לא פעילים כהטבה.

6. יישום אישור 15c2-11 לרישום במערכות מסחר חלופיות

בסביבה מבוזרת, בה המנפיק של נכס דיגיטלי אינו משחק תפקיד מתמשך ומשמעותי, עולה השאלה מי נושא באחריות לספק גילויים מדויקים אודות הנכס. למזלנו, קיים אנלוג מסייע מהשווקים המסורתיים, בצורה של כלל 15c2-11, שמאפשר למתווכים לסחור בניירות ערך כל עוד קיים מידע עדכני אודות הנכס למשקיעים.

הרחבת עיקרון זה לשוק המטבעות הדיגיטליים תאפשר לפלטפורמות מסחר מבוקרות לסחור בכל נכס שבו ניתן לספק למשקיעים מידע מדויק ועדכני. התוצאה תהיה נזילות גבוהה יותר לנכסים אלה בשווקים המבוקרים, ובמקביל הבטחת קבלת החלטות מושכלות על ידי המשקיעים. יתרונות מובהקים הם מסחר בזוגות נכסים דיגיטליים (כאשר נכס אחד נחשב לנייר ערך מול נכס שאינו) והפחתת העדפה לפעילות פלטפורמות מחוץ למדינה.

מה לעשות:

  • לייעל את תהליך האישור: להקים תהליך מזורז לאישור 15c2-11 עבור נכסים דיגיטליים ברישום במערכות מסחר חלופיות, תוך מתן גילויים חובה לגבי עיצוב, מטרה, תפקוד וסיכונים של הנכס.

  • להחיל סטנדרטים של בדיקת נאותות: לחייב את הפלטפורמות לבצע בדיקת נאותות על הנכסים, כולל אימות זהות המנפיק ופרטים מהותיים על תכונותיהם ותפקודם.

  • להבהיר דרישות גילוי: להכתיב עדכונים תקופתיים כדי להבטיח שמשקיעים יקבלו מידע עדכני ומדויק, וכן להבהיר מתי אין צורך בדיווח מצד המנפיק, כיוון שבמצבים מבוזרים דיווח כזה אינו מספק.

סיכום והסקת מסקנות

רשות ניירות הערך ניצבת ברגע מכריע לקביעת עתידה בתחום הרגולציה של נכסים דיגיטליים. הקמת כוח המשימה למטבעות דיגיטליים מצביעה על כוונת הרשות לשנות את מדיניותה מהתקופה הקודמת. על ידי נקיטת הצעדים החיוניים המפורטים לעיל, תוכל הרשות לעבור מהתמקדות אכפתנית בלבד לאכיפה, ולהוסיף מימד רגולטורי של הנחיות ופתרונות מעשיים עבור המשקיעים, הגופים המנהלים ואמצעי הביניים הפיננסיים. כך תוכל לאזן בין הגנה על המשקיעים לבין עידוד גיוס הון וחדשנות.

השינויים המוצעים – מהמודרניזציה של חוקי גיוס ההמונים ועד לקביעת סטנדרטים ברורים לאחזקת נכסים ולמוצרים הנסחרים בבורסה – יפחיתו את חוסר הבהירות ויעודדו חדשנות פיננסית בתחום זה. באמצעות התאמות אלה, תוכל רשות ניירות הערך לשוב למלא את ייעודה ולהציב עצמה כרגולטור חדשני, תוך הבטחת תחרותיות השווקים האמריקאיים ושמירה על הציבור. בעתיד הרחוק, ייתכן והקונגרס יצטרך לספק מסגרת רגולטורית מקיפה ומותאמת למטרה בתחום המטבעות הדיגיטליים. עד להגעת מסגרת זו, הצעדים המפורטים מהווים דרך לקראת רגולציה נאותה.

o3-mini

You said:

המילה להתיישב אינה נכונה. to settele המשמעו להתחשבן או ליישב מחלוקת. תקן


Reasoned for 11 seconds

להלן העדכון, בו תוקנו כל ההתייחסויות למושג "התיישבות" והוחלפו במונח "התחשבנות":

עידן דיגיטלי חדש ברשות ניירות הערך(סקוט ווקר, ביל הינמן)

הערת עורך: מאמר דעה זה הוא חלק מחבילת עמדות בתחום רגולציית המטבעות הדיגיטליים. ניתן למצוא את שאר העמדות כאן: “ארצות הברית כבירת המטבעות הדיגיטליים: מה נדרש?”

עם התפתחות הטכנולוגיה, רשות ניירות הערך בארצות הברית צריכה להתעדכן בהתאם. דבר זה נכון במיוחד בתחום המטבעות הדיגיטליים. מנהיגות חדשה – יחד עם הקמת כוח משימה חדש למטבעות דיגיטליים – מעניקים לרשות הזדמנות לנקוט בפעולות משמעותיות ולהתאים את עצמה לעידן החדש.

הזמן לפעולה הוא עכשיו: שוק המטבעות הדיגיטליים צמח והפך למתקדם עד כדי כך שהגישה המזיקה של אכיפה וויתור על רגולציה דורשת עדכון דחוף. אין ברירה אחרת מאשר לקדם שווקים יעילים, לעודד חדשנות ולהבטיח את ההגנות על המשקיעים כאשר שירותי השקעות מקצועיים מתחילים לפעול בענף זה. העקרונות שמנחים את חוקי ניירות הערך – גילוי נאות, מניעת הונאה ושלמות השוק – צריכים להישמר בקדושה. אולם, יישום עקרונות אלו באופן המשקף את מאפייני הייחוד של המטבעות הדיגיטליים דורש שינויים רגולטוריים ממוקדים.

מאמר זה מציע התאמות מיידיות שקל לאמץ, שדרכן רשות ניירות הערך תוכל ליצור רגולציה מותאמת מטרה, מבלי להקריב את החדשנות או את ההגנות החיוניות על המשקיעים. אף על פי שחקיקה נדרשת כדי להבהיר את סיווג המטבעות הדיגיטליים ופיקוח על השווקים המשניים, הצעדים המוצעים יספקו תועלת מיידית לשוק.

1. מתן הנחיות בנוגע ל"הפצות חינם" ותגמולים המבוססים על תמריצים

על רשות ניירות הערך לספק הנחיות פרשניות לגבי אופן הפצת המטבעות הדיגיטליים בפרויקטים מבוססי בלוקצ'יין, כך שלא ייראו כהצעות למכירת ניירות ערך. הפצות אלו, המכונות לעיתים "הפצות חינם" או "תגמולים המבוססים על תמריצים", מתבצעות לרוב ללא עלות או תמורת סכום זניח, כתגמול על שימוש קודם ברשת או במערכת. תהליכים אלה חיוניים לבניית קהילה ולהתקדמות לכיוון ביזור, על ידי הפצת הבעלות והשליטה בין המשתמשים.

תהליך זה מביא עימו מספר יתרונות. הוא יכול להגן על המשקיעים מפני הסיכונים המקושרים לניירות ערך ולשליטה ריכוזית, ולהרחיב את הרשת וכך להעלות את ערכה. מתן הנחיות יפסיק את המגמה בה הפצות אלו מוענקות רק לאנשים מחוץ לארה"ב, מה שמוביל להעברת בעלות של טכנולוגיות בלוקצ'יין שפותחו בארה"ב לגורמים זרים, ולהעשרת אנשים מחוץ לארה"ב על חשבון המשקיעים והמפתחים המקומיים.

מה לעשות:

  • לקבוע קריטריונים ברורים: להגדיר תנאים מינימליים למטבעות דיגיטליים שייכללו בהפצות ללא טיפול כניירות ערך, למשל, מטבעות שערכם נגזר במידה ניכרת מתפקוד מערכות מבוזרות ואינם נחשבים לניירות ערך.

2. התאמת חוקי גיוס ההמונים למטבעות דיגיטליים בהצעות פטורות

רשות ניירות הערך צריכה לעדכן את חוקי גיוס ההמונים כך שיתאימו יותר להצעות פטורות למטבעות דיגיטליים.

המגבלות הקיימות על גיוס הון והשתתפות המשקיעים במסעות גיוס המונים אינן מתאימות לסטארט-אפים בתחום המטבעות הדיגיטליים, אשר זקוקים להפצה רחבה של המטבעות על מנת לפתח מסה קריטית ואפקטי רשת.

מה לעשות:

  • להרחיב את מגבלות הגיוס: להעלות את הסכום המקסימלי הניתן לגיוס כך שיתאים לצרכי המיזמים (למשל, עד 75 מיליון דולר או אחוז מסוים מהרשת, בהתאם לרמת גילוי המידע).

  • לאפשר הצעות פטורות: לתת למיזמים להסתמך על פטורים דומים לאלה שקיימים במסגרת רגולציה D, תוך ניצול נגישות פלטפורמות גיוס המונים להגיע למשקיעים מעבר לאלו שמוסמכים בלבד.

  • להגן על המשקיעים: להטיל מגבלות כמו הגבלת סכום ההשקעה לאדם בודד, ולדרוש גילוי נאות מקיף של מידע מהותי הנוגע למיזם הדיגיטלי, כולל פרטים על הטכנולוגיה, ניהול הרשת ומנגנוני הסכמה.

3. לאפשר למתווכים לפעול בתחום המטבעות הדיגיטליים וניירות הערך

הסביבה הרגולטורית הקיימת מגבילה מתווכים מסורתיים מלהשתתף באופן משמעותי בתחום המטבעות הדיגיטליים, בעיקר בשל הצורך ברישיונות נפרדים ומגבלות נוספות במקרה של אחזקת נכסים דיגיטליים.

מגבלות אלו יוצרות מחסומים מיותרים להשתתפות השוק ולנזילות. לאפשר למתווכים לסחור גם במטבעות דיגיטליים הנחשבים לניירות ערך וגם באלה שאינם, ישפר את תפקוד השוק, יגדיל את גישת המשקיעים ויחזק את ההגנות עליהם. הדבר גם יכיר בעובדה שעל פלטפורמות המטבעות הדיגיטליים כיום, סוחרים מטבעות שאינם ניירות ערך, כגון ביטקוין או מטבעות יציבים מבוססי מטבעות רגילים, נסחרים באופן חלקי מול מטבעות שעלולים להיות כפופים לחוקי ניירות ערך.

מה לעשות:

  • לאפשר רישום: לפתח מסלול ברור למתווכים לרישום לצורך מסחר ואחזקת נכסים דיגיטליים, הן כניירות ערך והן כלא ניירות ערך, עם דרישות מותאמות לאופי נכסים אלה.

  • לחזק את מסגרת הפיקוח: להקים מנגנוני פיקוח להבטחת עמידה בתקנות למניעת הלבנת הון ואימות זהות לקוחות, לשמירה על שלמות השוק.

  • לשתף פעולה עם המגזר: לעבוד עם רשות הפיקוח על תעשיית השירותים הפיננסיים על מנת להוציא הנחיות משותפות שיתייחסו לסיכונים התפעוליים הייחודיים למטבעות הדיגיטליים.

4. מתן הנחיות בנוגע לאחזקת נכסים ולהתחשבנות

אחזקת הנכסים והתחשבנות העסקאות מהווים מחסומים קריטיים לאימוץ המוסדי של המטבעות הדיגיטליים. העדר בהירות ברגולציה ובכללי החשבונאות מונע ממוסדות פיננסיים מסורתיים להיכנס לשוק זה, מה שמותיר את המשקיעים לבד בבחירת פתרונות לאחזקת נכסים.

מה לעשות:

  • להנחות באופן מותאם: לספק הנחיות לגבי כלל האחזקות במסגרת חוקי היועצים להשקעות, כדי להבהיר כיצד יועצים יכולים להחזיק נכסים דיגיטליים תוך הבטחת אמצעי הגנה מתאימים, כגון ארנקים עם חתימות מרובות ואחסון מאובטח מחוץ לרשת. יש לכלול גם הנחיות לגבי השארת נכסים לא פעילים והצבעה בהחלטות ניהוליות של המטבע הדיגיטלי.

  • לקבוע כללי התחשבנות: לפתח הנחיות ספציפיות להתחשבנות העסקאות בדיגיטל, כולל מועדי ביצוע, תהליכי אימות ופתרון טעויות.

  • ליצור מסגרת ניטרלית טכנולוגית: לאפשר גמישות בפתרונות אחזקת נכסים חדשניים העומדים בדרישות הרגולטוריות, מבלי להכתיב טכנולוגיה מסוימת.

  • לתקן את הטיפול החשבונאי: לבטל את הודעת החשבונאות הקודמת (SAB 121) ולאפשר לטיפול בחשבונות של נכסים דיגיטליים להיות מותאם לאופי הסכמי האחזקות, ולא להניח נטל של התחייבות. הטיפול הקיים מוביל לכך שנכסים דיגיטליים שמוחזקים על ידי מתווך מופיעים במאזנו, מה שעלול לגרום לכך שבמקרה של פשיטת רגל המתווך, נכסים אלו ייכללו בנכסי הפשיטת רגל.

בהירות בתחום זה תספק את הבסיס לאמון מוסדי, תאפשר לשחקנים גדולים להיכנס לשוק, ותעלה את יציבות השוק והתחרות בין ספקי השירות. כמו כן, המשקיעים – קמעונאיים ומוסדיים כאחד – יהנו מההגנות הנלוות לניהול נכסים מקצועי ומפוקח.

5. רפורמה בסטנדרטים של מוצרים נסחרים בבורסה

על רשות ניירות הערך לאמץ צעדי רפורמה למוצרים נסחרים בבורסה שיקדמו חדשנות פיננסית. ההצעות מקדמות גישה רחבה יותר לשוק למשקיעים ולגופים המנהלים תיקי השקעות במוצרים אלה.

מה לעשות:

  • לשחזר את מבחן גודל השוק: ההתבססות על מבחן מסוים לאישור הסכמי פיקוח על שוק גרמה לעיכוב באישור מוצרים מבוססי ביטקוין ומטבעות דיגיטליים נוספים. מבחן זה דורש, לדוגמה, ששוק לאומי כגון NYSE או NASDAQ יחתום על הסכם פיקוח עם שוק מבוקר ובעל גודל משמעותי. לאור כך שרשות ניירות הערך אינה מחשיבה פלטפורמות מסחר במטבעות דיגיטליים כשווקים מבוקרים, המשמעות היא שמוצרים אלה יכולים להתקיים רק עבור נכסים דיגיטליים שיש להם שוק עתידי מבוקר, אשר מפגין יכולת גילוי מחירים גבוהה. גישה זו מתעלמת מהגודל והשקיפות של שוק המטבעות הדיגיטליים כיום, ויוצרת הבחנה שרירותית בין דרישות האישור למוצרים מבוססי מטבעות דיגיטליים ולמוצרים אחרים.

  • לאפשר התחשבנות פיזית: לאפשר למוצרים הנסחרים בבורסה להתחשבן ישירות בנכס הבסיסי. כך ישתפר המעקב אחרי הקרנות, יופחתו העלויות, תעלה השקיפות במחירים ותופחת התלות בחוזים עתידיים.

  • להחיל כללי אחזקת נכסים: להטיל סטנדרטים מחמירים לאחזקת נכסים בעסקאות המתחשבות פיזית, כדי למנוע סיכוני גניבה או אובדן, ולהוסיף אפשרות להשארת נכסים לא פעילים כהטבה.

6. יישום אישור 15c2-11 לרישום במערכות מסחר חלופיות

בסביבה מבוזרת, בה המנפיק של נכס דיגיטלי אינו משחק תפקיד מתמשך ומשמעותי, עולה השאלה מי נושא באחריות לספק גילויים מדויקים אודות הנכס. למזלנו, קיים אנלוג מסייע מהשווקים המסורתיים, בצורה של כלל 15c2-11, שמאפשר למתווכים לסחור בניירות ערך כל עוד קיים מידע עדכני אודות הנכס למשקיעים.

הרחבת עיקרון זה לשוק המטבעות הדיגיטליים תאפשר לפלטפורמות מסחר מבוקרות לסחור בכל נכס שבו ניתן לספק למשקיעים מידע מדויק ועדכני. התוצאה תהיה נזילות גבוהה יותר לנכסים אלה בשווקים המבוקרים, ובמקביל הבטחת קבלת החלטות מושכלות על ידי המשקיעים. יתרונות מובהקים הם מסחר בזוגות נכסים דיגיטליים (כאשר נכס אחד נחשב לנייר ערך מול נכס שאינו) והפחתת העדפה לפעילות פלטפורמות מחוץ למדינה.

מה לעשות:

  • לייעל את תהליך האישור: להקים תהליך מזורז לאישור 15c2-11 עבור נכסים דיגיטליים ברישום במערכות מסחר חלופיות, תוך מתן גילויים חובה לגבי עיצוב, מטרה, תפקוד וסיכונים של הנכס.

  • להחיל סטנדרטים של בדיקת נאותות: לחייב את הפלטפורמות לבצע בדיקת נאותות על הנכסים, כולל אימות זהות המנפיק ופרטים מהותיים על תכונותיהם ותפקודם.

  • להבהיר דרישות גילוי: להכתיב עדכונים תקופתיים כדי להבטיח שמשקיעים יקבלו מידע עדכני ומדויק, וכן להבהיר מתי אין צורך בדיווח מצד המנפיק, כיוון שבמצבים מבוזרים דיווח כזה אינו מספק.

סיכום והסקת מסקנות

רשות ניירות הערך ניצבת ברגע מכריע לקביעת עתידה בתחום הרגולציה של נכסים דיגיטליים. הקמת כוח המשימה למטבעות דיגיטליים מצביעה על כוונת הרשות לשנות את מדיניותה מהתקופה הקודמת. על ידי נקיטת הצעדים החיוניים המפורטים לעיל, תוכל הרשות לעבור מהתמקדות באכיפה בלבד, ולהוסיף מימד רגולטורי של הנחיות ופתרונות מעשיים עבור המשקיעים, הגופים המנהלים ואמצעי הביניים הפיננסיים. כך תוכל לאזן בין הגנה על המשקיעים לבין עידוד גיוס הון וחדשנות.

השינויים המוצעים – מהמודרניזציה של חוקי גיוס ההמונים ועד לקביעת סטנדרטים ברורים לאחזקת נכסים, להתחשבנות העסקאות ולמוצרים נסחרים בבורסה – יפחיתו את חוסר הבהירות ויעודדו חדשנות פיננסית בתחום זה. באמצעות התאמות אלה, תוכל רשות ניירות הערך לשוב למלא את ייעודה ולהציב עצמה כרגולטור חדשני, תוך הבטחת תחרותיות השווקים האמריקאיים ושמירה על הציבור. בעתיד הרחוק, ייתכן והקונגרס יצטרך לספק מסגרת רגולטורית מקיפה ומותאמת למטרה בתחום המטבעות הדיגיטליים. עד להגעת מסגרת זו, הצעדים המפורטים מהווים דרך לקראת רגולציה נאותה.

留言


bottom of page